21 september 2008

Skandiabiografen 85 år

Nu i fredags den 19 september firade Skandiabiografen stolta 85 år. Detta firades ståndsmässigt med bubbel och mingel följt av lustspelet En Stilla Flirt från 1934. Märkligt val kan tyckas. Kanske hade det varit roligare att visa Gustaf Edgrens film Närkingarna som visades den första premiärkvällen 1923. Men visst, Närkingarna skulle aldrig kunna mäta sig med Tutta Rolf i högform.

Invigningsprogrammet på Skandia 1923 omfattade förutom Närkingarna flera högtidliga inslag, bland vilka kan nämnas en radiokonsert, "framförd medelst trådlös telefoni från Svenska Radioaktiebolagets avsändarestation". En dylik konsert hade dock knappast heller imponerat på 2008 års känsliga publik. Därför har jag bestämt mig för att En Stilla Flirt trots allt var ett utmärkt val.

SF skulle kunna ha fallit för frestelsen att bara visa den fickljumma engelska komedin Happy Go Lucky som var kvällens andra film. Personligen tycker jag naturligtvis att En Stilla Flirt är betydligt roligare än de flesta filmer som anses vara roliga idag. En pangkväll således.

Ledmotivet ur filmen En Stilla Flirt av Jules Sylvain och Gösta Stevens framförs naturligtvis av Tutta Rolf, här till Nils Kyndels orkester. Inspelningen gjordes av Odeon den 11 november 1933.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Läste ditt blogg. Anledningen till varför vi inte visade filmen Närkingarna den kvällen var att filmen var från början en stumfilm och vi fick inte ta på noterna samt musiker.

Tack för att du kom.

Hälsningar
Chinie Yung

Jonas Nordin sa...

Tack för besöket själv Chinie!
Det är inte många som hittat mitt lilla blogghörn.

Jag hade jättetrevligt den där kvällen i september. Ett bra initiativ och ett jättefint arrangemang som jag gärna ser en fortsättning på.
Gammal film får ju alldeles för lite utrymme idag.

Ta gärna en titt på min internationella filmblogg här:

http://talkieking.blogspot.com

Vänligen,
Jonas